دانلود تحقیق عیب یابی موتورهای الكتریكی

دانلود تحقیق عیب یابی موتورهای الكتریكی

تشخیص عیب و رفع آن در ماشینهای الكتریكی اهمیت خاصی دارد به همین دلیل این مبحث در كتاب حاضر در یك فصل جداگانه آمده است تشخیص عیب در اولین مرحله كار تعمیراتی است و رفع آن در مرحله بعدی قرار دارد
دسته بندی برق
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 20 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13

دانلود تحقیق عیب یابی موتورهای الكتریكی

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

کاربر

تشخیص عیب و رفع آن در ماشینهای الكتریكی اهمیت خاصی دارد . به همین دلیل این مبحث در كتاب حاضر در یك فصل جداگانه آمده است . تشخیص عیب در اولین مرحله كار تعمیراتی است و رفع آن در مرحله بعدی قرار دارد .

یافتن عیب موتورها را می توان به تشخیص نوع بیماری یك فرد توسط پزشك تشبیه كرد تا بیماری را به درستی تشخیص ندهد نمی تواند برای بهبود بیمار قدمی بردارد و تمام نسخه هایی كه می نویسد ، تاثیری در بهبود وضع بیمار نخواهد داشت .

به همین ترتیب اگر عیب اصلی ماشین شناخته نشود یا ماشین را نمی توان تعمیر كرد و یا اگر بدلیل وجود آن عیب ، عیب دیگری پیدا شود و ما آن عیب دومی را بر طرف كنیم موتور مجدداً معیوب می شود و به همان حالت اول در می آید ؛ مثلاً اگر محور وتور لنگی داشته باشد ، بلبرینگ ها و بوش ها را خراب خواهد كرد . در این جا اگر ، رفع عیب اصلی یعنی كجی محور موتور – فقط به تعویض بلبرینگ ها یا بوش بپردازیم ، چون محور موتور هم چنان كج است و دوباره بعد از مدتی ، رتور بوش ها و بلبرینگ ها را خراب خواهد كرد .

كسب مهارت در عیب یابی بیشتر در اثر تجربه عملی به دست می آید نه با خواندن كتاب و جزوه اما به هر حال ، آگاهی از برخی نكات كلی و عمومی در این زمینه برای كسانی كه تازه می خواهند این كار را شروع كنند ، بسیار مفید است .

البته به دلیل محدود بودن حجم كتاب و زمان آموزش در این جا فقط به ذكر مطالب كلی و آن هم به اختصار اكتفا شده است . لذا كسانی كه مایل به یادگیری مطالب بیشتری در این زمینه هستند ، می توانند به منابع موجود مراجعه كنند .

برای تشخیص عیب ، روش های مختلفی وجود دارد . بعضی عیب ها را فقط با مشاهده عینی می توان تشخیص داد . تعداد دیگری از روی تغییر خصوصیات الكتریكی و تعدادی را با صدای مخصوصی كه در هنگام كار تولید می كنند .

بنابرای ن نظریه عیب یابی از راههای مختلف صورت می گیرد كه ما در این در بخش عیب های مكانیكی از روش مشاهده و آزمایش با دست و در بخش عیب های الكتریكی از روش تغییر خصوصیات الكتریكی برای عیب یابی ماشین ها استفاده خواهیم كرد .

به طور كلی هر وسیله الكتریكی ممكن است دو نوع عیب عمده پیدا كند : الف – عیب در قطعات مكانیكی (عیب های مكانیكی) ب- عیب در مسیر جریان (عیب های الكتریكی) .

تشخیص عیب های مکانیکی و رفع آنها

عیب های مکانیکی ناشی از خرابی قطعات متحرک و غیر متحرک است . این قطعات را که به دلایل مختلفی ممکن است خراب شوند ، باید تعمیر یا تعویض کرد .

در اینجا به برخی از خرابی ها و دلایل عمده آنها اشاره می کنیم .

شکستگی بدنه و درپوش ها (قالپاق ها) :

شکستگی بده یا در پوش ها معمولاً در اثر ضربه های ناگهانی ناشی از برخورد جسمی به ماشین یا فشار بیش از حد وسیله ای بر روی بدنه یا قالپاق های آن و عواملی نظیر اینها به وجود می آید . معمولاً حجم قطعه شکسته شده کمی افزایش می یابد و شکستگی قطعه ای مانند قالپاق در بعضی مواقع باعث به هم خوردن تعادل ماشین می شود و تعدادی از قطعات متحرک و بعضی قطعات غیر متحرک آن ، جابه جا می شوند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *